Geschiedenis van de Land Rover Leight Weight

Voor de Land Rover Lightweight die gebruikt werd door het Nederlandse leger begon het allemaal in 1972. Er werd een test contract afgesloten met de Land over Lightweight diesel. Voor deze test werden 4 Land Rovers geleverd, twee 88ers en twee 109s en nog een paar 109 ambulances. In de jaren 1972 tot en met 1976 werden er ongeveer 10 automerken getest waaronder de Jeep, Land Rover DAF en Toyota. De Toyota Landcruiser kwam destijds als beste uit de test voor militair gebruik. Echter besliste de Nederlandse politiek anders en koos voor de Land Rover, dit had vooral te maken omdat we met Japan waar Toyota geproduceerd werd totaal geen handel had met Nederland.

De eerste levering

In 1976 wilden British Leyland en de Nederlandse regering graag een deal sluiten om de Land Rovers aan te kopen. Een mooi moment dacht de Nederlandse politiek op dat moment, door de slechte economie op dat moment in de UK stond de Engelse pond zeer gunstig in waarde om een goede deal te sluiten. Aan de andere kan ging het slecht met Land Rover, een order van totaal 4000 Land Rovers kwam zeer welkom. Op 7 juli 1975 werd de deal ondertekend, er werk overigens met bloemen en kaas betaald, wij blijven Hollanders toch :)

Kapot gemodificeerd

In een poging van het Nederlandse leger om de 2000 speciaal voor hun gebouwde Land Rovers te verbeteren werkte dit juist averechts en volgde reparatie op reparatie. De hoofdoorzaak van deze verkeerde aanpassingen begon al bij de bandenkeuze, er waren nog duizenden NEKAF banden op voorraad van de voorganger van de Land Rover. Deze banden werden naar Engeland verscheept om onder de Land Rover te laten monteren. Helaas was de versnellingsbak en tussenbak niet berekend op deze bandenmaat, hierdoor ontstonden veel problemen met de versnellingsbak.

Ook waren de Nederlandse 4000 Land Rovers uitgerust met gietstalen aandrijfassen, gevolg gebroken aandrijfassen. De 2000 Nederlandse Land Rover Lightweights waren voorzien van standaard Land Rover assen met plaatstaal naafkappen die uitstaken waardoor de voertuigen 2 inch breder werden. Ook bespaarde het Nederlandse leger op de vacuĆ¼mpomp, een klep was veel goedkoper, veel problemen met de remmen was het gevolg.

In totaal voerden het Nederlandse leger 25 modificaties door, veel van deze modificaties waren zeker geen verbeteringen. Als gevolg van deze modificaties verviel ook nog eens de fabrieksgarantie. Het vreemde was dat belangrijke modificaties wat betreft veiligheid niet werden doorgevoerd, gordels en een rolbeugel ontbreken in de Land Rovers van het Nederlandse leger. Zelfs het setje reservelampen ontbreekt in alle auto's.

Eind goed...

De huidige bezitters van een Land Rover Lightweight hoeven zich niet zo veel zorgen te maken. Na een aantal jaren besloot defensie een uitgebreid verbeterplan uit te voeren en werden veel modificaties weer hersteld en op de juiste manier verbeterd.